28.9.2015

Sunnuntaiaamun minisämpylät


Viikonloppuaamujen parhautta on hiljaisuus, kiireettömyys ja se, että on aikaa valmistaa jotakin tuoretta itse. 

Eilen mun alkoi tekemään ihan hirmuisen paljon mieli tuoreita sämpylöitä. Teen niitä tosi tosi harvoin. Olen nimittäin niiden kanssa oikein kunnon poropeukalo! Kyllä sen sämpylätaikinan tekeminen luonnistuu, mutta sitten kun siitä pitäisi alkaa vääntämään kauniita sämpylöitä niin ei kyllä ole mun juttu. 

 Ajattelin kuitenkin, että turha mun on masentua lopputuloksesta, jos saan edes maun kohdilleen. Se miltä sämpylät lopulta näyttävät on mulle aivan sama. Ja kauneushan on katsojan silmissä. :) 

Löysin t ä ä l t ä simppelin ohjeen. Erityisesti minua inspiroiva seikka oli se, ettei sämpylöitä tarvinut kuin hieman pyöritellä käsissä. Huomasin, että kun käytin vain ohjeen mukaisia jauhomääriä ja pyörittelin sämpylöitä vain nimeksi hieman pyöreään muotoon, niin nehän innostuivat kohoamaan uunissa ihan kivasti.

Ja voi kyllä, onnistuin saamaan niihin maukkaan maun, josta sain kiitosta myös M:ltä. Ehkä se mun ongelma onkin ollut sen vehnäjauhon kanssa läträäminen? Monesti mun tekemät sämpylät ovat olleet *köhöm* aika tuhtia tavaraa, sellaisia mauttomia vehnäkönttejä.

Minisämpylät
(8kpl)

Tarvitset:
4 dl vehnäjauhoja
1 dl kaurahiutaletta
1 rkl leivinjauhetta
½ tl suolaa
2 rkl sokeria
2½ dl kylmää vettä

Huom, ohje on maidoton ja hiivaton.

Tee näin:
Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa ja lisää joukkoon vesi. Sekoita tasaiseksi taikinaksi. Ota lusikan avulla taikinaa ja muotoile jauhoisilla käsillä niistä pyöreitä sämpylöitä. Paista 200 asteisen uunin keskitasolla noin 12-15 minuuttia.

Aurinkoista maanantaita ja uutta viikkoa sinulle!

4 kommenttia:

  1. Ihana aamu teillä. Minulta ei ikinä onnistu sellaiset pulleat sämpylät. En kuitenkaan suostu myöntämään, että vika olisi leipojassa vaan syytän uunia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko sanoa, että harjoitus tekee vielä mestarin. :D Tein pari päivää sitten uudemman kerran ja sämpylöistä tuli jo astetta kauniimpia.

      Poista

Kiitos kommentista.